مدارس ، تامين کننده ي نيروي کيفي جامعه اند نه فقط تامين کننده ي تعداد زيادي نيروي انساني که به عنوان تحصيل کرده ، روانه جامعه مي شوند . پس شناسايي و ايجاد زمينه براي رشد خصايل ممتاز بشري ، اولين دغدغه ي دستاندرکاران تعليم و تربيت در فعاليت هاي علمي يا فرهنگي است که بايد با تمام وجود ، خود را وقف ايفاي اين وظايف سنگين کنند .
نشاط و شادابي در مدرسه باعث رشد و تکامل همه ي ابعاد وجودي يک دانش آموز در بعد جسماني ، شناختي ، عاطفي ، اخلاقي و معنوي مي شود . چنانچه يک بعد از اين ابعاد دچار صدمه شود ، يا مورد غفلت قرار گيرد ، دانش آموز به توانايي ها و شايستگي هاي کامل دست نخواهد يافت . در شرايطي که بيشتر خانه هاي شهري تبديل به آپارتمان هاي کوچک و به دور از فضاهاي باز شده است ، حداقل کاري که مي توان براي تامين بهداشت جسمي و روحي کودکان و نوجوانان داشته باشيم ، ايجاد فضاي شادي بخش در مدرسه است . دانش آموزان چندين ساعت از روز را در مدرسه مي گذرانند و اگر فضاي مناسبي در مدارس ايجاد شود ، به شاد زيستن فرزندان خود کمک کرده ايم . شاداب سازي مدارس را بايد در ابعاد ظاهري و ابعاد معنوي جستجو کرد . همچنين براي دستيابي به تحقق آرمان هاي مربوط به شاداب سازي مدارس بايد تحولي جدي در نگرش مديران و مسئولا نظام اموزش و پرورش ايجاد شود .
براي اين که سلامت جسماني و رواني دانش آموزان ، اطرافيان و خودمان حفظ شود ، بايد سعي کنيم با شناسايي عوامل موثر بر شادي ، موجبات تقويت عوامل مثبت و تقليل عوامل منفي موثر بر شادي را فراهم کنيم از آنجا که شادي بزرگترها عامل موثر در شادي و نشاط دانش آموزان است و اوليا و مريبان غمگين نمي توانند فرزندان و دانش آموزاني شاد تربيت کنند ، با ارائه نظام اعتقادي درست براي دستيابي به شادي ، مي توان به افزايش شادي در ميان افراد جامعه کمک کرد . به اين ترتيب مردم مي توانند تغييري مثبت درزندگي خود به وجود آورند ، احساس پيشرفت و لذت در زندگي داشته باشند و به شادي دائمي دست يابند و فقط در اين صورت است که مي توانند شادي را در وجود فرزندانشان نيز پرورش دهند .
درباره این سایت